Załącznik Nr 1
do Zarządzenia nr 49/2024 z dnia 16.07.2024 r.
KARTA PRAW I OBOWIĄZKÓW PACJENTA
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
w Radzyniu Podlaskim
Karta Praw i Obowiązków Pacjenta SP ZOZ Radzyń Podlaski została opracowana na podstawie:
- Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, ze zm.)
- Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 581 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146, 858 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1516, 1617, 1831, 1972 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 814 z późn. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U.
z 2020 r., poz. 666 z późn. zm.) - Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2015 r., poz. 1400 z późn. zm.), Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lipca 2016 r. poz. 1146 w sprawie w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
- Regulaminu Organizacyjnego SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim
PRZESTRZEGANIE I POSZANOWANIE PRAW PACJENTA JEST JEDNYM Z NASZYCH PODSTAWOWYCH |
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych,
- informacji,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
- tajemnicy informacji z nim związanych,
- wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
- poszanowania intymności i godności pacjenta,
- dostępu do dokumentacji medycznej,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- opieki duszpasterskiej,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie,
- złożenia skargi.
I. Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych:
- udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych oraz
- wykonywanych zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.
- W sytuacji ograniczonej dostępności do świadczeń zdrowotnych pacjent ma prawo do korzystania z przejrzystej, obiektywnej opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo żądać drugiej opinii. W razie wątpliwości pacjent ma prawo żądać, by lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie, a pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki (położnej). Lekarz jak również pielęgniarka może odmówić jeżeli uzna, że żądanie jest bezzasadne. Żądanie oraz ewentualną odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.
- Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczenia zdrowotnego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. W przypadku porodu
- Pacjent ma prawo wyboru na terenie całej Polski:
- w ramach podstawowej opieki zdrowotnej – lekarza, pielęgniarki i położnej;
- w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – lekarza specjalisty
spośród wszystkich lekarzy przyjmujących w poradniach specjalistycznych,
które mają umowę z NFZ. Wybór placówki medycznej realizującej świadczenia w ramach kontraktu z NFZ jest dowolny; - w ramach leczenia stomatologicznego – lekarza dentysty spośród wszystkich lekarzy przyjmujących w poradniach, które mają umowę z NFZ;
- w ramach leczenia szpitalnego – dowolnego szpitala, posiadającego umowę z NFZ.
II. Prawo do informacji i do tajemnicy informacji
- Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta, każdy podmiot udzielający świadczeń opieki zdrowotnej jest zobowiązany umieścić pisemną informację na temat praw pacjenta w swoim lokalu w miejscu ogólnodostępnym oraz zabezpieczyć możliwość zapoznania się z powyższą informacją pacjentom niemogącym się poruszać.
- Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych u danego świadczeniodawcy oraz o osobach udzielających tych świadczeń.
- Pacjent (w tym małoletni powyżej 16 roku życia) lub jego ustawowy przedstawiciel ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia, w tym do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny w zakresie jej kompetencji, przystępnej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Ma także prawo zdecydować, komu i jakie informacje o tym mogą być przekazywane.
- Pacjent ma prawo do rezygnacji z otrzymywania określonych w pkt. 3 informacji. Powinien jednak dokładnie wskazać, z których informacji rezygnuje, np. o swojej sytuacji zdrowotnej.
- Pacjent małoletni do ukończenia 16 roku życia ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w formie i w zakresie niezbędnym do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego i terapeutycznego.
- W przypadku utraty świadomości przez pacjenta obowiązują wcześniejsze ustalenia poczynione z pacjentem.
- Pacjent w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
- Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo (zarówno za życia jak i po śmierci) do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych przez osoby wykonujące zawód medyczny a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. W szczególności dotyczy to informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu i rokowaniu, badaniach i ich wynikach. Zwolnienie z tajemnicy osób wykonujących zawód medyczny może nastąpić gdy:
- tak stanowią przepisy odrębnych ustaw,
- zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla żydrowia pacjenta lub innych osób,
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy
- zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu świadczeń zdrowotnych,
- zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie lekarzowi sądowemu
- badanie lekarskie zostało przeprowadzone na żądanie uprawnionych, na podstawie odrębnych ustaw, organów i instytucji. Lekarz jest wówczas obowiązany poinformować o stanie zdrowia pacjenta wyłącznie te organy i instytucje.
III. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu - działania niepożądanego produktu leczniczego
IV. Prawo do wyrażenia zgody
- Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia świadomej zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego. Przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, ma prawo do wyrażenia tej zgody. W przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to, w odniesieniu do badania, może wykonać opiekun faktyczny.
- Pacjent ma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia.
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo żądać w każdej chwili wypisania ze szpitala. Jeżeli przedstawiciel ustawowy żąda wypisania pacjenta, którego stan zdrowia wymaga dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych podmiot leczniczy może odmówić wypisania do czasu wydania w tej sprawie orzeczenia przez sąd opiekuńczy. O odmowie wypisania i jej przyczynach szpital niezwłocznie zawiadamia sąd opiekuńczy. Pacjent wypisujący się na własne żądanie jest informowany przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania dalszego udzielania świadczeń. Pacjent składa pisemne oświadczenie o wypisaniu na własne żądanie. W tej sytuacji w dokumentacji medycznej jest sporządzana adnotacja dotycząca żądania pacjenta wraz z najistotniejszymi przeciwwskazaniami do wypisu pacjenta. Adnotacja musi być podpisana przez dwie osoby wykonujące zawód medyczny, w tym przez lekarza.
- Przedstawiciel ustawowy lub pacjent za życia ma prawo wyrazić sprzeciw dotyczący poddaniu badaniu sekcyjnemu zwłok. Zaniechanie wykonania sekcji zwłok w takiej sytuacji odnotowuje się w dokumentacji medycznej. Okolicznościami bezwzględnymi do przeprowadzenia sekcji zwłok są sytuacje kiedy:
- zgon nastąpił w ciągu 12 godzin od przyjęcia a przyczyna zgonu nie została ustalona w sposób jednoznaczny
- zachodzi podejrzenie, ze śmierć nastąpiła w wyniku przestępstwa
- zachodzą przesłanki określone w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
- Pacjent:
- małoletni, który ukończył 16 lat,
- ubezwłasnowolniony,
- chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem,
ma prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego
- Zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie, albo poprzez takie zachowanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę lub jej brak poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom.
- Zgoda lub odmowa powinna zostać poprzedzona przedstawieniem pacjentowi wyczerpującej informacji na temat planowanego, bądź już udzielanego świadczenia.
- W przypadku zabiegu operacyjnego, albo zastosowania metody leczenia lub procedury stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę lub jej brak, wyraża się w formie pisemnej, po uprzednim uzyskaniu od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Badanie lub udzielenie pacjentowi innego świadczenia zdrowotnego bez jego zgody jest dopuszczalne, jeżeli wymaga on niezwłocznej pomocy lekarskiej, a ze względu na stan zdrowia lub wiek nie może wyrazić zgody i nie ma możliwości porozumienia się z jego przedstawicielem ustawowym lub opiekunem faktycznym. Decyzję o podjęciu czynności medycznych w miarę możliwości lekarz powinien skonsultować z innym lekarzem. Powyższe okoliczności lekarz odnotowuje w dokumentacji medycznej pacjenta.
- Jeżeli przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego, ubezwłasnowolnionego bądź niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody nie zgadza się na wykonanie przez lekarza czynności medycznych wymagających pisemnej zgody, a niezbędnych dla usunięcia niebezpieczeństwa utraty przez pacjenta życia lub ciężkiego uszkodzenia ciała bądź ciężkiego rozstroju zdrowia, lekarz może wykonać takie czynności po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego lub w sytuacji ratującej życie po decyzji konsylium zespołu medycznego.
- Lekarz może wykonać zabieg operacyjny, albo zastosować metodę leczenia lub diagnostyki stwarzającą podwyższone ryzyko dla pacjenta, bez zgody przedstawiciela ustawowego pacjenta bądź zgody właściwego sądu opiekuńczego, gdy zwłoka spowodowana postępowaniem w sprawie uzyskania zgody groziłaby pacjentowi niebezpieczeństwem utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia. W takim przypadku lekarz ma obowiązek, o ile jest to możliwe, zasięgnąć opinii drugiego lekarza, w miarę możliwości tej samej specjalności. O wykonywanych czynnościach lekarz niezwłocznie informuje pacjenta i odpowiednio przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego lub sąd opiekuńczy a także dokonuje odpowiedniej adnotacji wraz z uzasadnieniem w dokumentacji medycznej.
V. Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności – osoba udzielająca świadczeń ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa, a w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
- Pacjent ma prawo do leczenia bólu. Personel realizujący świadczenia medyczne jest zobowiązany podejmować działania polegające na określeniu stopnia natężenia bólu, leczeniu bólu oraz monitorowaniu skuteczności tego leczenia.
- Pacjent ma prawo do obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta lub w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych może odmówić obecności osoby bliskiej pacjentowi. Odmowa musi zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.
- Osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych mogą uczestniczyć przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy gdy jest to niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia lub wykonywanie czynności kontrolnych na podstawie ustawy o działalności leczniczej.
Uczestnictwo, a także obecność innych osób przy udzielaniu świadczenia, np. studentów medycyny, wymaga zgody pacjenta. Jeżeli pacjent jest małoletni, całkowicie ubezwłasnowolniony lub niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego oraz osoby wykonującej zawód medyczny udzielającej świadczenia zdrowotnego.
VI. Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
- Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy, bądź osoba przez niego upoważniona ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Dane zawarte w dokumentacji medycznej podlegają ochronie określonej w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
- Po śmierci pacjenta, prawo do wglądu do dokumentacji medycznej posiada osoba upoważniona przez niego za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna może zostać także udostępniona osobie na wniosek osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu sam pacjent za życia. Udostępnienie mimo sprzeciwu jest wykonywane wyłącznie na mocy postanowień sądu.
- Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udostępnia dokumentację m .in.:
- podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- organom władzy publicznej w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom w ochronie zdrowia, a także Rzecznikowi Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
- podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
- upoważnionym przez podmiot, o którym mowa w art. 121 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, osobom wykonującym zawód medyczny, w zakresie niezbędnym do sprawowania nadzoru nad podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą;
- Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez nią zadań określonych w art. 31n ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych(Dz. U. z 2024 r. poz. 146);
- gencji Badań Medycznych w zakresie określonym ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2064);
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku i w sprawie z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
- zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
- komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;
- osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem przeglądu akredytacyjnego podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. poz. 1692) albo procedury uzyskiwania innych certyfikatów jakości, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
- osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
- członkom zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1284, 909 i 1938), w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań;
- Dokumentacja medyczna może być udostępniana na podstawie odrębnych przepisów wyłącznie w celach i zakresie dydaktycznym do przegotowania osób do wykonywania zawodów medycznych i w celu kształcenia osób wykonujących zawody medyczne.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana: do wglądu w siedzibie podmiotu, poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii papierowej lub wydruku, na informatycznym nośniku danych, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej.
- Wydanie oryginału dokumentacji medycznej może nastąpić na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta. Wydając dokumentację oryginalną konieczne jest dokonanie jej kopii a jeżeli nie jest to możliwe dokonanie spisu wydanej dokumentacji oryginalnej.
- Za udostępnienie dokumentacji w formie wyciągu, odpisu, kopii, wydruków oraz na informatycznym nośniku danych pobierana jest opłata zgodna z cennikiem. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępniania dokumentacji medycznej w związku z postępowaniem przez wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
- Zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy przechowywane w wymaganym okresie mogą być udostępnianie z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
- Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
VII. Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli mają one wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta.
- Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta. Sprzeciw wymaga uzasadnienia w tym wskazania przepisu prawa, z którego wynikają prawa lub obowiązki pacjenta
VIII. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami, ale też ma prawo do odmowy takiego kontaktu.
Prawo do kontaktu może być ograniczone czasowo przez kierownika podmiotu w przypadku zagrożenia epidemiologicznego, bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz ze względu na czasowe ograniczenia organizacyjne podmiotu.
- Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych (w tym także opiekę sprawowaną nad małoletnim albo posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz opiekę sprawowaną nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu.
- Koszty realizacji powyższych praw ponosi pacjent, jeżeli realizacja tych praw skutkuje kosztami poniesionymi przez podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Wysokość opłaty rekompensującej wspomniane koszty ustala kierownik podmiotu leczniczego, a informację o wysokości oraz sposobie ustalenia tej opłaty udostępnia się w lokalu przedsiębiorstwa podmiotu. Opłat nie stosuje się do realizacji dodatkowej opieki pielęgnacyjnej o której mowa w ust. 2.
IX. Prawo do opieki duszpasterskiej
Pacjent ma do opieki duszpasterskiej. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia pacjenta podmiot leczniczy w którym pacjent przebywa, jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania. Podmiot leczniczy ponosi koszty realizacji tego prawa chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej.
X. Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne (np. w szpitalu) ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie. Koszty przechowywania ponosi podmiot leczniczy, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
XI. Ograniczenie korzystania z praw pacjenta
Dyrektor SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim lub upoważniony przez niego lekarz może czasowo ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku prawa do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego, także ze względu na możliwości organizacyjne podmiotu leczniczego.
XII. Prawo pacjenta do skargi
- Pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa, jeżeli uzna, że wymienione wyżej prawa zostały naruszone może:
- zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenie zdrowotne lub do Dyrekcji SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim
- zwrócić się ze skargą do Lubelskiego OW NFZ w sprawach dotyczących niewłaściwej realizacji umowy przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej,
- zwrócić się ze skargą do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w zakresie nieprzestrzegania praw pacjenta,
- jeżeli naruszenie prawa dotyczyło braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, popełnionych błędów w leczeniu, postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej pacjent może zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej oraz Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych.
- zwrócić się ze skargą do urzędu Ochrony Danych Osobowych w sytuacji zastrzeżeń do zachowania poufności przechowywanej dokumentacji, jej zabezpieczenia przed zgubieniem czy kradzieżą,
- skierować sprawę do sądu, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania szpitala lub osoby sprawującej opiekę nad pacjentem naruszono dobro osobiste lub wyrządzono szkodę materialną w rozumieniu kodeksu cywilnego, natomiast gdy zachodzi podejrzenie, że zdarzenie ma związek z czynem karalnym pacjent ma prawo złożyć skargę do prokuratury.
- Skarga może być złożona w formie ustnej lub pisemnej.
- Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.
- Nie podlega rozpatrzeniu skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska oraz adresu osoby, która ją wniosła.
- Nie podlega rozpatrzeniu skarga dotycząca spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
XIII Obowiązki pacjenta
- W czasie trwania hospitalizacji pacjent jest obowiązany do:
- przestrzegania obowiązujących przepisów prawa i regulaminów szpitalnych;
- przekazania do depozytu szpitalnego lub oddania rodzinie ubrania i obuwia;
- przestrzegania rozkładu dnia w oddziale, w którym jest hospitalizowany tj. w szczególności:
- w porze obchodów lekarskich, dokonywania zabiegów i opatrunków oraz w porze posiłków pacjenci zobowiązani są do przebywania w przeznaczonych dla nich miejscach,
- przestrzegania ciszy nocnej w oddziale
- -w czasie ciszy nocnej przebywania na swojej sali;
- informowania pielęgniarkę dyżurną o każdorazowym opuszczeniu oddziału;
- nie opuszczania szpitala, z wyjątkiem koniecznych ze względów leczniczych wyjść na konsultacje, zabiegi, badania zlecone lub specjalnych zezwoleń wydanych przez ordynatora lub jego zastępcę;
- poddania się badaniu przez lekarza przyjmującego do szpitala;
- poddania się niezbędnym zabiegom sanitarno – higienicznym;
- stosowania się do zaleceń lekarskich, pielęgniarskich oraz innego personelu medycznego;
- współpracowania z zespołem terapeutycznym w wykonywaniu czynności przyczyniających się do przywrócenia lub utrzymania zdrowia;
- przestrzegania /higieny/ czystości osobistej stosownie do stopnia jego sprawności;
- przestrzegania diety ustalonej przez lekarza oraz nie podawania posiłków i napojów przyniesionych spoza szpitala innym pacjentom;
- pacjentowi nie wolno przyjmować leków ani poddawać się jakimkolwiek zabiegom bez zlecenia lekarza prowadzącego bądź lekarza dyżurnego. Ordynator i lekarz prowadzący odpowiedzialny jest za prawidłowy proces leczenia pacjentów w oddziale;
- szanowania praw innych pacjentów, w szczególności prawa do spokoju niezbędnego do rekonwalescencji i rehabilitacji;
- stosowania się do bezwzględnego zakazu palenia tytoniu i picia alkoholu, na terenie szpitala;
- szanowania wyposażenia i pomieszczeń zakładu;
- przestrzegania zasad korzystania ze sprzętu przeciwpożarowego;
- przestrzegania zakazu manipulowania przy aparatach i urządzeniach leczniczych, elektrycznych i grzewczych;
- ponoszenia kosztów związanych z usunięciem szkody powstałej z winy pacjenta.
- Dyrektor Szpitala na wniosek właściwego lekarza prowadzącego może podjąć decyzję o dyscyplinarnym wypisaniu ze szpitala pacjenta w przypadku rażącego naruszenia porządku lub przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent, którego stan zdrowia nie wymaga
Przydatne adresy:
v
BIURO RZECZNIKA PRAW PACJENTA:
Rzecznik Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13,
01 - 231 Warszawa
Sekretariat:
fax.: (22) 506-50-64
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przyjęcia interesantów w Biurze
Poniedziałek - piątek w godzinach określonych
na stronie www.rpp.gov.pl/kontakt/mozliwosc-kontaktu/
Bezpłatna infolinia dla telefonów stacjonarnych i komórkowych:
800-190-590
(czynny całą dobę)
Oficjalna strona Rzecznika Praw Pacjenta: www.rpp.gov.pl
BIURO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH W WARSZAWIE
Aleja Solidarności 77
00 - 090 Warszawa
fax (+ 48 22) 827 64 53
INFOLINIA OBYWATELSKA 800 676 676
Czynna w poniedziałek od 10.00 -18.00, wtorek do piątku 8.00 – 16.00
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka
ul. Wiejska 16
00-490 Warszawa
nr telefonu: (48) 22 556 44 40 Fax: (48 22) 556 44 50
Kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godz. 10.00–14.00
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Narodowy Fundusz Zdrowia - Centrala
ul. Rakowiecka 26/30
02-528 Warszawa,
Infolinia dla pacjentów:
tel. 800 190 590
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.nfz.gov.pl
Lubelski OW NFZ
Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ rozpatruje skargi, które dotyczą:
- postępowania świadczeniodawców, (czyli szpitali, przychodni, gabinetów i aptek) którzy mają z nami umowę,
- niewłaściwego załatwiania spraw przez pracowników naszego oddziału.
Skargę możesz przesłać:
- pocztą: Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ, 20-124 Lublin, ul. Szkolna 16
- e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- faxem: 81 531 05 28
- przez ePUAP: /e2534foiol/SkrytkaESP
Skargę możesz również złożyć osobiście, podczas wizyty w oddziale:
- Lublin: ul. Nadstawna 2-4
- delegatura oddziału w Białej Podlaskiej: ul. Warszawska 12 c
- delegatura oddziału w Chełmie: ul. Ceramiczna 1
- delegatura oddziału w Zamościu: ul. Partyzantów 3
Uwaga! Skargi nie możesz złożyć przez telefon!
Nie rozpatrujemy skarg, które dotyczą np. zastrzeżeń do sposobu leczenia, naruszenia etyki zawodowej przez personel medyczny, nieprzestrzegania praw pacjenta, naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.
OKRĘGOWY RZECZNIK ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ
LUBELSKIEJ IZBY LEKARSKIEJ,
w zakresie naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza i etyki zawodowej,
adres: 20-079 Lublin, ul. Chmielna 4,
tel. (81) 536 04 76;
RZECZNIK ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ OKRĘGOWEJ IZBY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH,
w zakresie naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu pielęgniarki i położnej,
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Lublinie
adres: 20-124 Lublin, ul. Montażowa 16,
tel. (81) 536 67 67
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych
ul. Parkowa 11; 21- 500 Biała Podlaska
nr tel. 83 343 60 83; kom. 693 877 799
e- mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
WOJEWÓDZKA KOMISJA DO SPRAW ORZEKANIA O ZDARZENIACH MEDYCZNYCH W LUBLINIE,
w zakresie zdarzeń medycznych,
Sekretariat Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych w Lublinie
20-072 Lublin, ul. Lubomelska 1-3, pok. nr 404
tel.: 81 532-91-34,
fax: 81 532 86 73
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
PREZES URZĘDU OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH,
adres: 00-193 Warszawa,
ul. Stawki 2,
fax: 22 531-03-01
godziny pracy urzędu: 8.00–16.00
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Infolinia: 606-950-000
czynna w dni robocze: 10.00–14.00
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH SP ZOZ RP
adres: 21-300 Radzyń Podlaski
ul. Wisznicka 111
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
83 41322 67