KARTA PRAW I OBOWIĄZKÓW PACJENTA
Pacjent ma prawo do:
- Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych:
- wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej,
- świadczeń specjalistycznych, rehabilitacyjnych, zaopatrzenia w wyroby medyczne,
hospitalizacji, przejazdu środkami transportu sanitarnego.
- Prawo pacjenta do informacji:
- informacji o swoim stanie zdrowia oraz informacji o jego pielęgnacji i zabiegach
pielęgniarskich,
- identyfikacji personelu oraz informacji o prawach pacjenta.
- Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych:
- prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny informacji
uzyskanych w związku z wykonywanym zawodem oraz informacji związanych ze stanem
zdrowia pacjenta.
- Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych:
- prawo do wyrażenia zgody na udzielenia świadczenia medycznego, cofnięcia zgody lub
sprzeciwu.
- Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta:
- prawo do intymności i zapewnienia godności w trakcie udzielania świadczeń i wykonywania
zabiegów podczas pobytu w szpitalu,
- do obecności w trakcie hospitalizacji osoby bliskiej oraz do umierania w spokoju i godności.
- Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej:
- prawo do dostępu do dokumentacji medycznej,
- prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji.
- Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego:
- pacjent ma prawo wniesienia sprzeciwu wobec opinii wydanej przez lekarza o jego stanie
zdrowia,
- prawo wniesienia sprzeciwu do Komisji lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego:
- pacjent ma prawo do kontaktu z rodziną, w tym kontaktu korespondencyjnego i osobistego,
- pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej.
- Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej:
- prawo do opieki duszpasterskiej zgodnie z wyznawaną religią,
- w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia szpital zapewnia pacjentowi kontakt z duchownym jego
wyznania oraz zapewnia prawo uczestnictwa w obrzędach modlitewnych.
- Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie:
- pacjent ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie szpitalnym.
- Prawo do skargi:
- pacjent ma prawo zwrócić się z interwencją do osoby bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych,
- pacjent ma prawo zwrócić się do Dyrektora SPZOZ w Radzyniu Podlaskim, Z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa
- pacjent ma prawo zwrócić się do Pełnomocnika ds. praw pacjenta powołanego przez Dyrektora SPZOZ w Radzyniu Podl.
Obowiązkiem Pacjenta jest:
- przestrzegania obowiązujących przepisów prawa i regulaminów szpitalnych;
- przekazania do depozytu szpitalnego lub oddania rodzinie ubrania i obuwia;
- przestrzegania rozkładu dnia w oddziale, w którym jest hospitalizowany tj. w szczególności:
- w porze obchodów lekarskich, dokonywania zabiegów i opatrunków oraz w porze posiłków pacjenci zobowiązani są do przebywania w przeznaczonych dla nich miejscach,
- przestrzegania ciszy nocnej w oddziale
- w czasie ciszy nocnej przebywania na swojej sali;
- informowania pielęgniarkę dyżurną o każdorazowym opuszczeniu oddziału;
- nie opuszczania szpitala, z wyjątkiem koniecznych ze względów leczniczych wyjść na konsultacje, zabiegi, badania zlecone lub specjalnych zezwoleń wydanych przez ordynatora lub jego zastępcę;
- poddania się badaniu przez lekarza przyjmującego do szpitala;
- poddania się niezbędnym zabiegom sanitarno – higienicznym;
- stosowania się do zaleceń lekarskich, pielęgniarskich oraz innego personelu medycznego;
- współpracowania z zespołem terapeutycznym w wykonywaniu czynności przyczyniających się do przywrócenia lub utrzymania zdrowia;
- przestrzegania /higieny/ czystości osobistej stosownie do stopnia jego sprawności;
- przestrzegania diety ustalonej przez lekarza oraz nie podawania posiłków i napojów przyniesionych spoza szpitala innym pacjentom;
- pacjentowi nie wolno przyjmować leków ani poddawać się jakimkolwiek zabiegom bez zlecenia lekarza prowadzącego bądź lekarza dyżurnego. Ordynator i lekarz prowadzący odpowiedzialny jest za prawidłowy proces leczenia pacjentów w oddziale;
- szanowania praw innych pacjentów, w szczególności prawa do spokoju niezbędnego do rekonwalescencji i rehabilitacji;
- stosowania się do bezwzględnego zakazu palenia tytoniu i picia alkoholu, na terenie szpitala;
- szanowania wyposażenia i pomieszczeń zakładu;
- przestrzegania zasad korzystania ze sprzętu przeciwpożarowego;
- przestrzegania zakazu manipulowania przy aparatach i urządzeniach leczniczych, elektrycznych i grzewczych;
- ponoszenia kosztów związanych z usunięciem szkody powstałej z winy pacjenta.
Szanowny Pacjencie szczegółowe informacje dotyczące praw i obowiązków Pacjenta znajdują się w Karcie Praw i Obowiązków Pacjenta SPZOZ w Radzyniu Podlaskim wprowadzonym Zarządzeniem 49/2024 r. z dnia 16.07.2024 r. Dokument dostępny jest w pełnej wersji w dyżurce pielęgniarek w każdym oddziale szpitalnym SPZOZ w Radzyniu Podlaskim oraz w rejestracji POZ, AOS i Rejestracjach Działu Diagnostyki Obrazowej
Pełna treść Praw Pacjenta znajduje się w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Rzecznik Praw Pacjenta ul. Płocka 11/13, 01 - 231 Warszawa; Sekretariat: fax.: (22) 506-50-64
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Przyjęcia interesantów w Biurze poniedziałek - piątek w godzinach określonych na stronie www.rpp.gov.pl/kontakt/mozliwosc-kontaktu/
Bezpłatna infolinia dla telefonów stacjonarnych i komórkowych: 800-190-590 (czynny całą dobę); Oficjalna strona Rzecznika Praw Pacjenta: www.rpp.gov.pl